8. januar arrangerte vi konferansen DGTL – Alt om digital markedsføring i Tromsø. På forhånd satte jeg opp bestillingen hos Snapchat. Vi hadde laget fire ulike design, slik at deltakerne hadde noe å velge mellom.

1. Gå inn på Snapchats nettside og logg inn

Geofilter opplasting
STEG 1: Logg inn på sidene for bestilling av geofilter hos Snapchat.

2. Last opp ditt eget design eller bruk Snapchat-forslag

Opplasting av geofilter
STEG 2: Etter innlogging kan du laste opp dine egne design for geofilteret ditt.

Hvis du er en bedrift, vil jeg anbefale å bruke eget design. Snapchats forslag er tilpasset mer personlige eventer eller feiringer.

I tillegg til å laste opp design, kan du også skrive en tekst i ulike farger eller ha med symboler.

3. Velg dato

Datodialog for geofilter hos Snapchat.
STEG 3: Velg dato og varighet for aktivisering av geofilteret.

Her kan du velge en bestemt dato eller periode, eller du kan kjøpe filter for et helt år. Ved et årlig filter får du rabatt, i tillegg til at du kan endre designet så ofte du ønsker og at du får bedre rapporter og målinger.

4. Sett opp et gjerde

Snapchat geofence geografisk gjerde
STEG 4: Sett opp et geografisk «gjerde» for filteret ditt. Jo større område du ønsker dekket, jo høyere vil kostnaden være.

Nå skal du fortelle Snapchat hvor geofilteret ditt skal gjelde. Skriv inn adressen og ”dra gjerdestolpene” slik at du dekker det området du ønsker. Jo større, jo dyrere. Heldigvis får du hele tiden melding om kostnaden, slik at du kan regulere det ut fra ditt eget budsjett.

LES OGSÅ: Snapchat møter motstand etter app-oppdatering

5. Fyll ut din kontaktinformasjon

Betalingsdialog for bestilling av geofilter til Snapchat
STEG 5: Legg inn betalingsinformasjon for bestillingen.

Siste side – nå må du fylle inn navn og annen informasjon om geofilteret ditt, i tillegg til betalingsinformasjon.

Deretter sendes geofilteret ditt inn til en review, min erfaring er at det får du i løpet av en time eller to. Det virker som om det er mindre trykk og du får raskere tilbakemelding dersom du sender inn på formiddagen i Norge enn ettermiddagen når amerikanerne er kommet på jobb.

Når perioden for geofilteret ditt er utløpt, får du tilsendt en enkel rapport. Den viser hvor mange ganger filteret er brukt, hvor mange ”swipes” og hvor mange som har sett den.

Oppsummering:

Geofilter kan være helt supert for å ”spre” ordet om ditt arrangement eller din butikk på et utmerket måte. Men du må sørge for å fortelle deltakerne/kundene om at du har et filter, slik at du får valuta for pengene.  Hvis du har arrangementet ditt på et populært sted hvor det allerede ligger mange andre (gratis) geofilter, så er vår erfaring at disse filtrene kommer først når du sveiper. I vår sammenheng betød det at vår betalte filter ikke dukket opp før etter fem-seks andre filter.

PS: Hvis du skal bruke geofilter i privat sammenheng (feiring, bryllup, bursdag, etc), kan du også gjøre det via Snapchat-appen, men som bedrift må du bruke nettsiden.

Trenger du hjelp til å bestille geofilter eller til å designe et spesielt filter som passer din bedrift? Ta kontakt med oss og vi hjelper deg gjerne.

SETT DENNE? Så viktig er bilder i kommunikasjonen med dine følgere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Skriv din kommentar
Vennligst fyll inn ditt navn her