Nye funksjoner i Word, Excel og Outlook skal strømlinjeforme viktige daglige dataoppgaver.
Microsoft har i lang tid lagt til skybasert kunstig intelligens til den populære kontorstøttepakken. I tillegg til helt nye AI-rettede oppgraderinger av Cortana og Bing har programvaregiganten nå annonsert flere nye verktøy i Word, Excel og Outlook – alt for at brukeren skal kunne utnytte egen informasjon på beste mulige måte.
Oppdaterer Office-pakka
Selskapet annonserte flere kunstig intelligenstillegg på sin egen AI-event i San Francisco sist onsdag. Office Insights omtales som maskinlæring skal analysere Excel regneark for å automatisk lage pivottabeller og trendlinjer.

– Data er veldig verdifullt, men de er kun verdifulle når man faktisk er i stand til å trekke innsikt ut av informasjonen, uttalte Microsofts Rob Howard i en pressemelding.
I tillegg til Office Insights ble også «Acronyms» for Word avslørt. Denne funksjonen leser intelligent gjennom dokumenter og eposter i brukerens egen organisasjon for å finne bokstavforkortelser som er mye brukt i dens egen bransje. «Tap» skal automatisk hente frem dokumenter, regneark og presentasjoner fra eget nettverk uten å forlate dokumentet som man jobber i. Man får da muligheten til enkelt å sette inn diagrammer fra interne dokumenter uten på forhånd å aktivt søke dette opp. Microsoft planlegger i tillegg et verktøy for Outlook som automatisk synliggjør beslutninger som må tas raskt.
Skybasert funksjonalitet
– At vi nå legger funksjonalitet i skyen har virkelig hatt stor betydning for utviklingshastigheten hos oss. Vi er nå i stand til å flytte masse teknologi i skyen, og langt raskere bringe dette til sluttbrukerne, fortalte Howard.
Er det slik at dette er den første kunstige intelligensen som integreres i Office-pakken?