Under DGTL18 8. januar kjempet fire sterke kandidater om årets DGTL-pris: Hermes, Vit Troms, Drytech og SpareBank1 Nord-Norge.

Prisen deles hvert år ut under DGTL-konferansen, og er ment som en hyllest til noen som har gjort en særdeles god jobb med digital markedsføring.

PRIS: Jan Deyk fra Drytech tok imot DGTL-prisen under konferansen 8. januar. Foto: Trond Tomassen

Og det mente årets jury – Marius Karlsen i iNord, selvstendig næringsdrivende Eva Halvorsen, og Caroline Meier i Fabrikken Næringshage i Vesterålen – at Drytech har gjort.

– Viser vei inn i framtiden

I juryens begrunnelse het det blant annet: «Årets vinner imponerer og inspirerer. De har over år lagt ned et grundig og gjennomtenkt arbeid. Ikke bare for å styrke merkevaren, men også for å legge til rette for produktutvikling, og framtidig internasjonal satsning. Og alt fra Tromsø».

Videre trakk juryen fram Drytechs målrettede bruk av ambassadører, og oppfordringen til å aktivt «Share your REAL moments» i sosiale medier.

«De har tenkt helhetlig på design og markedsføring, og så har de evnet å ta det ut i den digitale strategien. Det gir imponerende resultater, og årets vinner viser vei inn i framtiden», mente juryen.

En stor overraskelse

For Drytech selv var det en stor – og gledelig – overraskelse da de fikk vite om nominasjonen.

– Vi fant det ut fredagen før konferansen, og det var uventet og veldig artig, forteller forretningsutvikler Monica Mathiassen i Drytech.

Drytech produserer frysetørkede måltider og snacks innen tre kategorier: «REAL Turmat», «REAL On the go» og «REAL Field Meal».

– Vi vet at vi har produkter som er knyttet til toppturer, skiturer, kajakkturer…ja, til glede! Det tas usannsynlig mange fine bilder fra turene som produktene våre er med på, sier Mathiassen.

IMPONERT: Juryen, her representert ved Eva Halvorsen, lot seg imponere av Drytechs markedsføring. Foto: Trond Tomassen

Ambassadører

Dét har blitt en viktig del av Drytechs markedskommunikasjon.

– Vi har funnet et titalls ambassadører – både turgutter og turjenter fra syv år til godt voksne. De drar på tur både til havs og til fjells, og tar med merkevaren vår dit den skal være, sier Mathiassen.

– De er i tillegg gode til å ta bilder, og bildene får vi dele med våre følgere.

På alle Drytechs produkter står oppfordringen om å «Share your REAL moments» med hashtaggene #realonthego, #realturmat og #realfieldmeal i sosiale medier. På den måten når Drytech ut til enda flere med merkevaren sin.

Fornyet design

Det var i 2014 at Drytech satte i gang et fornyingsprosjekt der de redesignet produktene sine for å løfte fram merkevaren, samt lanserte serien «REAL On the go». I prosessen har de fokusert på å benytte seg av lokal kompetanse, og har jobbet sammen med byråene Tank, Gnist og Røst samt fotograf Marius Fiskum.

– Da vi hadde fått alle produktene og det nye designet på plass, fant vi de ulike ambassadørene. Etter det begynte vi å snakke om en internasjonalisering og om hvordan vi skulle kommunisere ut alt vi har gjort ut, forteller Mathiassen og fortsetter:

– Det vi gjorde var å knytte til oss ambassadører i Sveits, Frankrike, Sverige og Danmark. De tagger oss og tar bilder, og ambassadørene minner folk på merkevaren vår. Vi jobber målrettet i alpelandene nå, slik vi har gjort i Norge og Sverige i mange år.

Står på videre

Monica Mathiassen opplever det som stort for Drytech å vinne DGTL-prisen.

– Det viser at vi er gode på det vi gjør. For å vokse i Europa er det ekstremt viktig at vi gjør dette riktig. Og nå står vi på videre med krum hals!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Skriv din kommentar
Vennligst fyll inn ditt navn her