Tipsene delte Matheson under DGTL18, der han holdt foredraget “Hva er en god nettside?”.

1: – Først og fremst – ikke gjør noe galt. Tenk sikkerhet, tilgjengelighet og personvern, sier Matheson og sammenlikner en nettside med et kjøkken.
Også der er sikkerhet key – du skal for eksempel ikke risikere å få støt, eller risikere at noe er brannfarlig.

2: – Dessuten er det viktig at nettsiden ikke er treg, legger Matheson til.
Ei tung og treg nettside er det få som orker å bruke tid på.

3: – Når man er i et marked med mange konkurrenter skal det lite til før kundene velger noen andre. Derfor må man tenke på hva som trigger kundene og hva som er viktig, sier Matheson.
– Burde man ha et bedre utvalg? Et riktigere utvalg? Bruke litt mer tid på teksten?

4: – Noe som er synd er at en del nettsider er grusomme å bruke på mobil, sier Matheson.
Ergo: tilpass nettsiden for mobil.

5: Husk på at det ikke skal være vanskelig for kunden å gi deg penger.
– Ofte er det overraskende mye jobb å legge igjen kredittkortinformasjon på en nettside. Man har kanskje valgt en betalingleverandør og har ikke kompetansen som skal til for å gjøre det enklere, sier Matheson.
– Men det finnes mange ulike tjenester! Ikke gjør det vanskelig for meg å gi deg pengene mine.

6: Og så er det de helt banale tingene:
– Som for eksempel hva åpningstiden er. Dersom det finnes på nettsiden, så finnes de også på Google, sier Matheson.
– Og hvordan formidles informasjonen når jeg bestiller en vare? Har de varen? Når kan jeg få varen? Hvis ikke informasjonen ligger på nett, må man sende en beskjed for å få svar på det man lurer på. Og da tar det mye lengre tid, fortsetter han.
– Ta alle de vanlige henvendelsene og legg dem ut som en FAQ på nettsiden. Og ta ordentlige bilder!

7: Det er helt avgjørende å skrive og sette opp teksten slik at folk forstår den.
– Bare det å legge inn linjeskift hjelper masse. Gjør det lett å se gjennom informasjonen, ha beskrivende mellomtitler og skriv feilfri norsk. Dersom det er noe som står med liten skrift – gjør skriften stor, råder Matheson.

8: Og sist men ikke minst:
– Vær opptatt av konkurrentene – men mer opptatt av kunden. Når folk handler har du mulighet til å skape lojale kunder, eller gjøre slik at folk ikke liker deg i det hele tatt. Vær bevisst på hva du gir.

1 KOMMENTAR

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Skriv din kommentar
Vennligst fyll inn ditt navn her