Under DGTL17 vant Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) DGTL-prisen for beste kampanje. Dette etter at de gjennom hele 2016 hadde lyktes i å engasjere alle de ansatte i sine digitale kanaler.

Under årets konferanse var kommunikasjonsansvarlig i NOSO, Aggie Peterson, tilbake på scenen for å dele tips, råd og erfaringer.

Strategi

Hun fortalte at den digitale strategien, som NOSO begynte å legge i 2015, gikk ut på å:

  • løfte fram musikerne,
  • velge få SoMe-flater, og bli skikkelig gode på dem,
  • bruke egen nettside som nav,
  • lære seg ting selv og
  • lage engasjerende innhold tilpasset flaten.

NOSO fra innsiden

NOSO har kjørt både SoMe-, foto- og video-kurs, samt applaudert og oppmuntret engasjement og interesse internt. På Instagram har musikerne selv hatt ansvaret for å poste bilder og videosnutter.

VINNER: NOSO, her representert ved Aggie Peterson, vant DGTL-prisen for “Beste kampanje” i 2017. Under årets konferanse delte Peterson NOSOs erfaringer med deltakerne. Foto: Trond Tomassen

– Og tanken er at vi skal vise NOSO fra innsiden, fortalte Peterson.

Før den nye digitalstrategien ble implementert hadde NOSO rundt 1.000 følgere på Instagram, og nå ligger de på rundt 2.500.

– Vi er flere som bidrar, og vi bruker mer tid på å «like» andre, og framsnakke, la Peterson til.

Personlig og direkte innhold

Facebook poster NOSO jevnlig og variert, og fokuserer på en god balanse mellom lenker, bilder og video. De er nøye på å bruke enkelt språk og gjøre innholdet personlig og direkte.

– Vi framsnakker, tagger, sprer postene ut tidsmessig og har både en langsiktig og en kortsiktig plan, fortalte Peterson under DGTL18.

– Men det er også rom for spontanitet!

En av de beste

YouTube hadde NOSO en målsetting om å øke antall følgere, og nå kan de skilte med over 860 abonnenter. Det er omtrent like mange som Oslo Filharmonien og flere enn både Trondheim Symfoniorkester & Opera og Stavanger Symfoniorkester.

Før de gikk i gang med sin nye digitale strategi hadde de 27 abonnenter på videodelingsnettstedet.

 

1 KOMMENTAR

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Skriv din kommentar
Vennligst fyll inn ditt navn her