Snapchat-brukere er ikke fornøyde etter betydelige endringer av bildemeldingsappen.

Selskapet lovet en større revisjon på tampen av fjoråret, og nå rulles endringene endelig ut til brukerne. Men endringene er gjenstand for massiv kritikk, og en betydelig andel brukere mener at appen har blitt mer forvirrende i bruk.

Blant endringene som mottar mest kritikk er redesignet av den gamle Snapchat Stories-siden, som man tidligere fikk tilgang til ved å sveipe til venstre på kameraskjermen.

Etter endringen må man sveipe til høyre på kameraskjermen for å gå til venners bildehistorier, men venstresveip fra samme skjerm fører til bildehistorier fra publisister og skapere.

Gjør drastiske algoritme-endringer

Snapchat kaller den nye Stories-siden for en “dynamisk venneside” basert på måten man kommuniserer med hver enkelt snap-venn.

–Tenk på det som en langt mer sofistikert Bestevenn-algoritme, som gjør det enklere å finne vennene du ønsker å kommunisere med – når du ønsker å kommunisere med dem, har selskapet uttalt.

– Vi har alle erfart frustrasjon når man scroller endeløst gjennom chatten for å finne riktig person. Etter oppdateringen endres listen til en rekkefølge som er basert på hyppigheten for tidligere kommunikasjon, fortsetter selskapet i uttalelsen.

– Det kan hende enkelte brukere vil oppleve at det tar litt tid for vennesiden «lærer» seg hvilken rekkefølge vennene dine skal vises i, men tiden er absolutt verd det, heter det fra selskapets side.

På motsatt side av kameraskjermen – på den tidligere plasseringen av Snapchat Stories – ligger den nye «Oppdag»-siden.

Tar kalkulert risiko

– Abonnementer holder til på toppen av lista, etterfulgt av anbefalte Stories som du kan være interessert i å følge med på. Over tid vil «Oppdag»-funksjonaliteten tilpasses dine seervaner, og bli en unik, personalisert opplevelse for den enkelte bruker. Historiene som havner på «Oppdag»-siden er personalisert via algoritmer, selv om våre moderatorer og kuratorer gjennomgår og godkjenner alt som blir fremhevet på siden, forklarer Snapchat.

Selskapet lanserte redesignet i november i fjor, etter å ha rapportert omsetning og brukerutvikling langt under forventningene til Wall Street.

Det hevdes også at enkelte brukere har opplevd det nye grensesnittet som vanskelig å forstå og bruke.

– Det er svært sannsynlig at redesignet av applikasjonen vil skape uro en kort periode, og vi vet foreløpig for lite om hvilken retning brukersamfunnet vil ta når det tar i bruk den nye appen, uttalte Snapchat-sjef Evan Spiegel i fjor.

– Dette er en kalkulert risiko vi er villige til å ta, vi er overbeviste om at de langsiktige fordelene for vår forretning er betydelige, avsluttet Spiegel.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Skriv din kommentar
Vennligst fyll inn ditt navn her